onsdag 25 februari 2015

En dröm som blivit sann



Jag har drömt om en birma i hela mitt liv, ända sen jag var liten och tittade i kattböcker. När jag blev vuxen och flyttade hemifrån så tillät inte ekonomin en dyr raskatt så därför fick det bli huskatter istället (och tur var ju det för annars skulle vi ju inte ha haft Flisan och Theo!). 

Våren 2014 började kidsen, främst sonen, önska sig en kattunge mycket intensivt och det blev inte bättre av att faster skaffade två kattungar. Under sommaren blev även jag övertygad om att det var dags för en tredje katt. Det skulle dock inte vara vilken katt som helst, nu var det äntligen dags för en birma och det skulle även vara den rätta birman! En hona skulle det vara och helst en blåtabby eller solid blå. När jag kikade runt började jag också fastna för lila. För mig spelade inte priset någon roll och inte  riktigt heller vart hon fanns (i Östergötland är det ont om birmauppfödare), men jag ville gärna ha en som jag kunde testa att ställa ut. Viktigast av allt var att det inte var en leveransklar kattunge, utan jag ville gärna få ta del av hennes uppväxt.
Jag letade på Birmasällskapets hemsida, på Blocket, spanade på uppfödarnas egna hemsidor och gick med i birmagrupper på Facebook. Till slut kom annonsen med bilden ovan och det kändes bara så rätt från första stund. Lena i Strängnäs var fodervärd för Birmastans och GIC S*Toscabelles Exotic Pearl hade fått två flickor, en blå och en lila. Lena själv skulle behålla den ena, men hon hade inte ännu bestämt sig för vilken. Några mail och någon vecka senare så bestämde jag mig för att åka upp och kika på kattungarna. Då stod det klart att det blå kattungen Happy skulle bo kvar hos Lena och att det fanns ingen tvekan om att jag skulle tinga den lila, som då kallades Wilda. Då var hon 5 veckor. 
Sista helgen i november, då hon var 12 veckor och hade fått stamnamnet S*Birmastans Strängnäs Waterlily (efter Södermanlands landskapsblomma) flyttade hon hem till oss. Vår Lily! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar